Kosmonautbesök
Vilken fantastisk dag vi har haft!
Allting har gått som planerat och eleverna har varit helt underbara!
Dagen började med en kort samling i klassrummet tillsammans med förra årets sexor innan vi gick vidare till gympasalen där hela skolan samlades. Alla klasser fick möjlighet att ställa en fråga till astronauterna. Vi överlämnade också presenter från skolan i form av ett äpple av glas samt ett tovat äpple. Där sjöng vi också några sånger.
Efter samlingen gick vi till femmornas klassrum. Det var nu dags att sjunga vår egenskrivna raketsång. Några elever visade några av de uppdrag vi gjort för kosmonauterna, vi hade även en lång frågestund. Eleverna är vetgiriga och vill få veta så mycket som möjligt, härligt! Sedan var det dags för rakettårta .
Efter tårtan planterade vi tillsammans ett äppelträd på framsidan av skolgården. Sedan var dagens besök slut, kosmonauterna åkte till Växjö och vi åt lunch.
Eleverna berättade att de var mycket nöjda med dagen. Det var minst lika kul att träffa våra ”gamla” sexor som att få träffa en kosmonaut på riktigt;)
Nu tar vi en välförtjänt helg och passar på och njuter av ”sommaren”
Allt gott!
Camilla
Nedräkning….
Vi fortsätter att förbereda oss inför kosmonautbesöket på fredag. Idag har vi gjort klart våra fina raketer, övat på våra sånger och redovisningar. Vi har tittat på några klipp om den stora händelse som pågår i Sverige just nu och som vi är en del av! Här är ett av dem:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/rymdfarare-ska-inspirera-elever-till-att-plugga-natur
På rymdstyrelsens sida finns mer information och fakta om de astronauter/kosmonauter som är i Sverige nu.
http://rymdstyrelsen.se/sv/Astronauter/
Här finns lite fakta om de kosmonauter som kommer till Kvarndammskolan.
Georgi IvanovLand: Bulgarien Bulgariens första rymdfarare. Bakgrund: Militärpilot, instruktör och divisionschef vid Bulgarian People’s Army. Rymdfärder: Kosmonaut under Soyuz-33 med den ryska rymdkapseln Soyuz 7K-T till den ryska rymdstationen MIR 1979. Uppdrag: Det ursprungliga uppdraget var att leverera en driftsäker farkost att färdas hem i för de kosmonauter som redan befann sig på MIR. Dessvärre gick något snett vid inflygningen och motorn på Soyuz-33 gick sönder. Vad som gått fel tog en månad att utreda. Därefter skickades ytterligare en Soyuz-kapsel till rymdstationen för att hämta alla i besättningen. Tid i rymden: 1 dagar 23 timmar 1 minuter. Läs mer om Georgi Ivanov:
|
Vladimír RemekLand: Tjeckien Första tjecken i rymden. Första kosmonauten utanför Ryssland och USA att ingå i det ryska rymdprogrammet. Bakgrund: Vladimír influerades av sin pappa som arbetade inom flygvapnet. 1970 tog han själv examen och blev löjtnant vid Czechoslovak Air Force där han också arbetade som stridspilot. Han har studerat vid Gagarin Air Force, Flight Research Institute i Prag och Voroshilov-Staff Academy of Soviet Air Force där han utsågs till ansvarig för en av flygdivisionerna. Rymdfärder: Kosmonaut under Soyuz-28 till rymdstationen Salyut 6 1978. Uppdrag: Att arbeta med den ryska modulen Kristall, ett mångsidigt laboratorium för teknik och materialbehandlingsförsök, astrofysik och geofysisk forskning. Tid i rymden: 7 dagar 22 timmar 17 minuter. Läs mer om Vladimír Remek:
|
För er som vill ta del och inspireras av när Association of Space Explorers (ASE) har sin årliga kongress, nu är i lilla Sverige och Växjö, finns det möjlighet att delta på delar av programmet, läs mer här:
http://lnu.se/om-lnu/konferenser/aktuella-konferenser/astronautkongress–inspired-by-space
1 september 2015
GRATTIS!
Din klass är en av de utvalda klasserna som får besök av 1-2 astronauter den 25 september! Det är tack vare ert engagemang och arbete med Mot nya höjder som mötet mellan dina elever och astronauterna blir verklighet!
Deltagarlistan över vilka astronauter som kommer till Sverige är inte helt klar, så vi kan tyvärr inte berätta riktigt än vem/vilka som besöker just din skola och klass.
Här följer lite praktisk information om besöket. Inom kort får resp. klass/skola ytterligare information tillsammans med ett förslag på upplägg.
Tid
Fredagen den 25 september. Skolbesöken sker på förmiddagen. Tiderna kan variera mellan skolor, så denna information får ni i separata mejl inom kort.
Gissa om det blev jubel i klassrummet när eleverna fick veta att vårt arbete med ”Mot nya höjder” leder till att Kvarndammskolan får besök av en riktig astronaut!!
Förra läsåret arbetade även dåvarande årskurs sex med detta så jag hoppas att även de eleverna får komma och vara med oss den dagen.
Utmaning 6- Produktutveckling
Del 2 uppgift A
Nästa del av utmaningen handlade om att tänka nytt, tänka annorlunda, tänka kreativt, vilket våra elever är mycket duktiga på!
Eleverna fick idag parvis välja olika produkter som de sedan hittade på nya användningsområden för. Här följer några av alla de kreativa förslag eleverna hade;
Kruka
- dricka ur den
- använda som en hatt
- lägga saker i den
- balansera med de
- kasta prick i
- förvara mat i den
- rulla med den
Discokula
- sätta på fiskespöet
- discopumpa
- bowlingklot
- örhänge
- hjälm
- stöta kula
- i stället för en krukväxt
Skål
- använda som hatt
- ha godis i
- använda som fågelbad
- som frisbee
- använda som hörapparat
- använda som en sko
- om man sätter på en svans, blir det en mus
- använda som ram
Innan vi gjorde uppgift B i del 2 diskuterade vi i helklass. Eleverna var verkligen på hugget, händerna i luften hela tiden! Mycket av diskussionen handlade om hur fort utvecklingen går och vilken skillnad det är på exempelvis en bil av idag jämfört med en bil med ett par år på nacken…
Även i den här utmaningen fick eleverna arbeta två och två. De började med att;
1. Identifiera saker som de inte tycker fungerar som de ska. 2. Bestämma vilken funktion de vill att saken ska ha, hur den borde fungera och slutligen 3. Designa och bestämma hur produkten ska se ut.
Produkterna eleverna utvecklade var: datorer (snabbare, finare utseende med förslagsvis finare färger och fantasifigurer, omvandal en stationär dator till en bärbar), husvagn ( större och mer utrustad), flygplan (som kan omvandlas till raket, självgående och flyga under vatten), evighetsbok (tar aldrig slut), högtalare (bättre ljud och mer bas).
Utmaning 2
Idag har några elever ”testat” på att vara astronauter, följande scenario utspelades;
“Astronauterna är ombord på en rymdstation medan markkontrollen övervakar och ger kommandon till rymdstationen. Det har inträffat ett fel på sändaren i rymdstationen så att astronauterna inte kan prata med markkontrollen. Däremot fungerar deras mottagare så att de kan höra markkontrollen. Markkontrollen ska instruera astronauterna att bygga en reservsändare. För att säkerställa att de ger riktiga instruktioner till astronauterna bygger markkontrollen samtidigt en likadan sändare (som blir originalet) med likadana komponenter, i det här fallet legobitar”
Eleverna befinner sig i olika rum. Två astronauter är i klassrummet tillsammans med övriga klasskamrater, där de bygger en ny sändare efter instruktioner från Markkontrollen. De två elever som ”spelar” markkontrollen filmas och visas live för klasskamraterna som då ser två sändare byggas samtidigt. Astronauterna här endast markkontrollen.
Eleverna var duktiga på att berätta vilken kloss som skulle användas, de kan träna mer på att ge tydliga instruktioner till vart klossarna ska placeras. De som var astronauter placerade rätt kloss på den plats som de uppfattade var den rätta. Vi hade en hel del svårigheter med att få tekniken att fungera men efter många försök lyckades vi få till ett par livesändningar. Detta uppskattades av alla elever:)
Se gärna på filmerna hur sändarna växte fram.
Se 5.30 min in i första filmen för att kommat till sändningen.
Se 1.30 min in i andra filmen för att kommat till sändningen.
Ny klass och nya uppdrag!
Vi är med i ett spännande projekt som heter”Mot nya höjder” se information här:
Idag var det dags för första uppdraget för 4B. Eleverna byggde med stort glädje och entusiasm sina raketer två och två. När alla var klara ställde vi upp raketerna på ”jorden” innan vi fyrade av dem.
I underbart väder och ivrigt påhejade av klasskamrater och av andra skolkamrater på rast fyrade vi av våra raketer!
Eleverna hade många kloka tankar om varför en del raketer flög iväg längre än andra.
Vad händer
När du klämmer på PET-flaskan minskar dess volym och lufttrycket i flaskan ökar. Luften har bara en väg att ta och det är ut genom cykelslangen och in i rörraketen. Raketen fylls med luft som strömmar ut bakåt. När luften träffar toppen av raketen och vänder bakåt, uppstår en tryckkraft på raketen riktad uppåt och raketen ger sig iväg.
Åk 6 Vt-15
Vårt arbete med Kraft och Rörelse avslutades med att eleverna fick göra kulbanor i grupp. Varje elev fick enskilt göra en ritning där det framgick vilka material, mått och tankar eleven
hade kring sin kulbana. Eleverna byggde under en förmiddag sina kulbanor där de fick möjlighet att visa sina kunskaper om tyngdkraft, friktion och rörelse. En del av elevernas dokumentation finns i följande filmer;
https://www.youtube.com/channel/UCodk8x9kqxxh4k9_UbB33JA
Solförmörkelse
Det såg ju inte så lovande ut på morgonen, men under förmiddagen tittade solen fram. Mitt under själva solförmörkelsen passade vi på att gå ut. Vi hade två par glasögon som skickades runt, det var riktigt häftigt att se och uppleva en så pass bra solförmörkelse ! Vi märkte av hur temperaturen sjönk kraftigt när solförmörkelsen trädde i kraft.
Nästa gång vi har möjlighet att se en lika bra solförmörkelse är 2039. Vi följde sändningarna från Svt och Tv4 play. Kolla gärna in följande sida (40 min in i klippet) för att få se den totala solförmörkelsen över Svalbard.
http://www.svtplay.se/video/2773948/solformorkelse/solformorkelse-solformorkelse
Astronomi
Eleverna har under en period arbetat med astronomi i grupper. Alla elever fick välja vad de ville fördjupa sig i. De har arbetat två eller tre tillsammans. Några grupper valde att redovisa med hjälp av en PowerPoint presentation, andra genom annat bildstöd. Alla är duktiga på att redovisa inför varandra och att ge varandra respons på det som är bra, samt vad som kan utvecklas till nästa gång. Idag har eleverna fått redovisa flera av sina kunskaper i astronomi genom ett skriftligt test, samt genom Plickers. Plickers är ett enkelt, effektivt och roligt responssystem. Eleverna får varsin QR-koder. Sedan ställer du en fråga eller flera och eleverna kan med hjälp av sina kort svara på frågorna. För att se vad eleverna svarar så håller du upp kameran på din iPad (eller annan enhet) och samlar på så sätt in svaren i en snabb takt.
Som ingen säkert har missat är det på fredag chans att se den bästa solförmörkelsen på länge, så vi håller tummarna för att det blir en solig och klar dag. Läs gärna mer här;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20
För er som vill, kan men enkelt bygga ett eget teleskop enligt följande sida;
http://illvet.se/universum/solen/teleskop-bygg-ett-eget-solteleskop-till-solformorkelse
Hej!
Idag har några elever ”testat” på att vara astronauter, följande scenario utspelades;
“Astronauterna är ombord på en rymdstation medan markkontrollen övervakar och ger kommandon till rymdstationen. Det har inträffat ett fel på sändaren i rymdstationen så att astronauterna inte kan prata med markkontrollen. Däremot fungerar deras mottagare så att de kan höra markkontrollen. Markkontrollen ska instruera astronauterna att bygga en reservsändare. För att säkerställa att de ger riktiga instruktioner till astronauterna bygger markkontrollen samtidigt en likadan sändare (som blir originalet) med likadana komponenter, dvs. klossar.”
Eleverna var duktiga på att berätta vilken kloss som skulle användas, de kan träna mer på att ge tydliga instruktioner till vart klossarna ska placeras. De som var astonauter placerade rätt kloss på den plats som de uppfattade var den rätta. Se gärna på filmerna hur sändarna växte fram.
Idag har vi skjutit iväg raketer. Camilla hade förberett en raket som vi skjöt iväg inomhus. I grupper gjorde vi egna raketer där vi skulle testa på vilka sätt vi kunde få raketerna att komma längre.
Nu är vi anmälda till ”Mot nya höjder”!
Ser fram emot en spännande resa med kluriga uppdrag, se information här: