Make it flow

Make it flow

Nu är vi i full gång med utmaningarna i Make it flow. Höstens tema Make it flow handlar om flöde på olika sätt.

UTMANING 1: Flöde av tecken

Första utmaningen handlade om att överföra information/ kommunikation. Vi började med att diskutera orden, krypto, kryptera och dekryptera. Några elever kände igen orden och kunde även ge bra beskrivningar till vad de betyder.

Vi startade med ett sifferkrypto. Varje bokstav i alfabetet byttes ut mot siffran som motsvarar bokstavens plats i alfabetet, A=1, B=2 osv. Vi fyllde  i koderna i en färdig tabell/nyckel. När alla hade fyllt i sin tabell krypterade vi meningar till varandra som en kompis sedan fick dekryptera.

När alla hade förstått principen ändrade vi till värdet 5, A=5 osv.  Nyckeln för att lösa kryptot var nu 5 mot tidigare 0.

Vi gick sedan vidare till att göra ett bokstavskrypto med okänd nyckel. Vi bytte den bokstav mot den som kommer så många positioner senare i alfabetet som nyckeln angav. Om nyckeln är 3 blir A=D, B blir E och så vidare. Eleverna skrev flera olika meddelanden som kompisen sedan  med hjälp av nyckeln enkelt kunde lösa.

Lite svårare blev det när eleverna själva valde en kryptotnyckel och fyllde i den tredje tabellen. Vi fortsatte med bokstavskrypto med stav. Eleverna fick pappersremsor som de parvis lindade runt en stav. De skrev sedan ett meddelande på pappret, lindade upp det igen och skickade det till en annan grupp med samma ”nyckel”/stav med samma diameter. Grupperna kunde i de flesta fall läsa varandras meddelande. De märkte dock att det var viktigt att linda på pappersremsan på samma sätt som kompisarna gjort, annars var det omöjligt att läsa meddelandet. De fick även skicka meddelandet till en annan grupp med en stav som hade en annan diameter, med påföljden att meddelande inte gick att läsa. Den här utmaningen gick alla verkligen in för och tyckte var rolig. Extra kul var att några elever bad att få hem nycklar för att fortsätta att göra nya kryptonycklar och sedan skriva meddelanden till varandra.

   

Sortering

Vi inledde lektionen med att prata om hur vi vill ha det här i skolan med alla våra saker och ganska snabbt kom vi överens om hur viktigt det är med ordning och reda för att alla ska veta vart alla saker finns och hur stökigt det skulle bli till slut om alla bara slängde sina saker omkring sig. Vi pratade om hur böcker är sorterade för att alla enkelt ska hitta den bok de söker, hur skulle det bli om alla böcker bara låg i en hög?

Med följande övning fick eleverna testa på en metod att sortera. Metoden  är ett  exempel på en algoritm.

Camilla hade förberett och ritat rutor och pilar på en presenningen som vi lade på golvet. Eleverna fick börja med att sortera sig efter sina namn. Eleverna delas i grupper om 6. Varje elev fick börja med att ta ett steg framåt. Den elev i varje par som kommer före den andra i alfabetet tog ett steg fram till höger och den andra till vänster.
Detta upprepas på nytt två gånger.
Tredje gången når den första och sista i alfabetet sin slutposition.
I fjärde steget blir det alltså ett par mindre och så vidare till alla är sorterade i rätt ordning.

 

Eleverna tyckte att det var coolt att de hamnade i bokstavsordning efter att de hade sorterat sig och de ville testa på flera olika sätt för att se att det verkligen fungerade. Vi testade med födelsemånader, längd, siffran i födelsedatumet, hårlängd, skostorlek och passade även på att träna oss på olika sorteringar inom matematiken,  bland annat decimaltal.

Eleverna blev efterhand säkrare på hur de skulle gå. Eleverna ville att hela klassen skulle utföra sorteringen samtidigt och vi diskuterade hur många steg vi hade behövt gå för att fullfölja en sådan algoritm.

Vi pratade vidare om att en dator bara kan göra en sak åt gången och att algoritmerna bygger på att hela tiden jämföra två staplar och sedan sortera dem på ett smart sätt. Vi kikade på följande klipp:
www.youtube.com/watch?v=kPRA0W1kECg

Eleverna tyckte att det var riktigt häftigt och vi fortsatte med att titta på efterföljande klipp där färgerna sorterades i cirkeln, på otroligt kort tid!

Huseby bruk

En mycket förväntansfull klass kom i god till skolan torsdagen den 12/10, det var äntligen dags för vårt efterlängtade Husebybesök som vi tack vare vårt deltagande i ”Mot nya höjder” fick möjlighet att åka på! I hällande regn räknades eleverna in på Skolgården och där blev vi ståendes… Fröken förstod ganska snart att det var något som inte stämde och ringde bussbolaget. Efter ett par telefonsamtal kom vi så iväg.  Vi googlade fram ansvariga i Huseby och kunde även kontakta dem och meddela vår sena ankomst, de var flexibla och ändrade om lite i schemat. Att telefonen är användbar och till och med livsavgörande fick vi senare under dagen flera exempel på.

Vi i 6b fick börja med utställning I´m Alive, där vi fick lära oss mer om hur viktig tekniken är för människor i flykt.

Vi fick börja med att titta på en bild som vi alla känner igen. En bild av människor i flykt på en strand. Människorna hade hela kläder och alla bar de på en mobiltelefon. Vi pratade vidare om våra fördomar och hur det ofta pratas om människor i flykt och att de kan ju inte vara några flyktingar, de har ju fina, nya mobiler. Vi kom ganska snart överens om att det vi människor numera bär med oss är våra telefoner, där har vi ju allt: kontakter till de vi känner, kartor, betalningsmöjligheter, foton på våra kära m.m. och ja vi skulle med ta med telefonen om vi snabbt var tvungna att lämna våra hem.

Vi fick följa flera ungdomars väg över Medelhavet och deras unika berättelser . Vi fick en bättre förståelse av hur  farliga deras resor varit och hur nära döden de alla hade varit. Tack vare digital teknik lyckades de alla ta sig till Sverige. Vi fick med hjälp av Virtual Reality-installation följa flickan Sedra i ett av världens största flyktingläger. En stark upplevelser för många!

     

Här tittar vi in en nödbostad, likt de som UNHCR använder i  flyktingläger. De tillverkas av IKEA.

Nu var det dags att ta sig in i nästa utställning ”Människan och trädet”. Här gestaltar konstnären vad som händer när man rycks upp med rötterna, om den resa vi som människor gör och som aldrig tar slut.

Utställningshallen var kall, mörk (förutom upplysta föremål), fantastiskt vacker och det spelades lugn musik. Alla fick själva under tystnad gå in i utställningen och gå runt och titta på egen hand, stämningen var magisk! Hoppas att bilderna lite kan tala för hur det var.

Här fick vi besök av Joseph Stephens syster,  Joseph Stephen levde i Indien. 1867 begav han sig till Småland där han tog över Huseby Bruk. Vi pratade om hur man med hjälp av morsealfabetet kunde kommunicera.

Nu var det dags att vara kreativa i Maker verkstaden. Eleverna delades in i grupper och skulle på 15 minuter tillverka en båt som flöt och tog sig framåt. Kreativiteten var som vanligt på topp när det gäller den här gruppen, likaså samarbetsförmågan så det producerades fantasifulla båtar.

         

            

       

 

Vi avslutade dagen med ett besök på Naturrum och fick där lära oss hur vi människor i alla tider kikat på naturen för att få inspiration och hitta lösningar på många av våra problem. Vi fick lära oss ett nytt fint ord ; biomimetik, det är vetenskapen där forskarna kopierar naturen. Visste ni att idén till kardborrbandet kom från de små ”krokar” som finns på barr och fastnar på både kläder­ och djurens päls?

Flera exempel på  Biomimetik.  

Man har kommit på att man kan producera färger genom att låta infallande ljusvågor påverka varandra för att förstärkas eller försvagas, samma fenomen som gör att en påfågels fjädrar får sådan lyster. Reflexen är inspirerad av hur kattögon reflekterar ljus

   

Att leda en kompis som hade förbunda ögon gjorde att man lyssnade och kände sig fram mer med andra sinnen är synen.

        

Med hjälp av en lupp, fick mossan ett helt annat utseende.                    

Ett långt rep fick symbolisera jordens utveckling, svårt att ta in att vi bara har levt några millimeter på det flera långa meter repet.

Alla elever var mer än nöjda med dagen, de tycker att det har varit mycket lärorikt och roligt!

Framtidens teknik

Efter Husebybesöket fick alla elever i uppdrag att skapa en framtidsprodukt efter vars och ens egna behov. Nedan ser ni några av våra kreativa elevers uppfinningar, som vi skulle vilja förverkliga. Vi återkommer när vi gjort det.

UTMANING 2:
Härifrån & dit – Flöde av materia

FLÖDE AV MATERIAL

Vi startade med att titta på en gemensam ”karta” över ett café. Vi pratade om vad som fanns på cafeét.  Eleverna fick i  grupper om fyra ut alla symboler, ett A3 papper och häftmassa. Gruppernas uppgift var nu att tillsammans komma överens om och hur de skulle  placera alla symboler( kassa, drycker, bord osv.)  för att gå genom fiket med kortaste väg för att hämta och betala sina varor.
De  lösningar som grupperna fick fram var snarlika varandra. Alla gruppera resonerade sig fram till att de först skulle ta allt plast& papper, sedan bröd& kakor och slutligen drycker innan de betalade.

FLYTTA MOLEKYLER HÄRIFRÅN OCH DIT

För att visa på att olika ämnen transporteras naturligt på olika sätt i olika sammanhang påbörjade vi idag tre experiment som handlar om naturliga transporter. Eleverna utförde försöken två och två och var och en fick skriva varsin laborationsrapport. Vi följer försöken ett par dagar innan grupperna får redovisa samt skriva klart sina rapporter med resultat och slutsats.

Försök:Vatten i blommor

Material:Vita blommor,små glas eller provrör,sax eller kniv,skärbräda,vatten och karamellfärger.

Utförande:

  1. Blanda till starkt färgat vatten i provrören/glasen,ca en tesked färg/dl vatten. 
  2. Kapa blomstjälken så att den är ca 5 cm lång.
  3. Sätt blomman i det färgade vatten.

Förväntansfulla elever som precis snittat sin blomma och satt den i grönt och lila vatten.

Här har de vita nejlikorna precis satts i vatten. Nu ska vi se om våra hypoteser stämmer.

En blomma är satt i rött vatten, en av nejlikorna är snittad och satt i rött och blått vatten.

Efter några timmar har en av de blommorna som endast stod i blått vatten börjat att färgas.

Se så vackra kronbladen blivit efter några dagar!

Efter en dag har blomman i två rör framför allt blivit färgad blå, men vi kan även se att den färgats röd. Vi kopplar detta till vårt försök med blå-gul kemi där störts gick först. Är det så i detta fallet med?

Efter en dag är blomman svagt röd.

Urklipp från två elevers Laborationsrapport:

Hypotes: Jag tror att när vi lägger själva stjälken i färgat rör så kommer att den vita blomman bli blå eftersom färgen är blå och då så suger stjälken i sig vätskan och då blir den blå.

Resultat: Blomman har blivit blå det är mörkblått på kanterna och ljus blå på mitten och ser fint ut.

Slutsats: När vi la stjälken i färgat rör så väntade vi lite och efteråt så fick den vita blomman blå färg. Stjälken suger i sig vätskan och det hände samma sak här stjälken suger i vätskan och transporteras vidare till bladen, vätskan som i detta fallet hade blå färg och då fick bladen blå färg vattnet avdunstade och färgen blev kvar.

 Hypotes: Jag tror att blomman kommer att bli den färgen som vattnet har.

 Resultat: Blommans nerver på bladen blev rosa.

Slutsats: Eftersom att vi hade gjort ett snitt i blomman kom vattnet som blomman tog upp direkt in i stjälken. Sen tar vattnet sig till själva blomman och avdunstar. Vattnet avdunstar men färg molekylerna blir kvar och därför är blommans blad rosa.

FÖRSÖK:OSMOS

 Material:

  • 2 glas
  • 3 geleråttor
  • vit sirap

 Utförande:

Häll cirka 1 dl kallt vatten i ett glas och lägg ner en av gelé råttorna. Häll cirka 1 dl sirap i det andra glaset och lägg ner geléråtta två.Den tredje råttan används som “referensråtta”, den ska inte ligga i något, vi behöver den för att jämföra med.

Här är eleverna i full färd med att ställa en hypotes- vad kommer att hända med våra råttor?

En av råttorna skulle läggas i vit sirap.

Resultatet hos två av grupperna.

Här redovisas försöket med råttorna inför klassen.

Urklipp från två elevers Laborationsrapport:

Hypotes: Jag tror att en av råttorna kommer krympa och den andra kommer svälla men jag vet inte vilken som gör vad.

Resultat: Den råttan med ingenting i glaset hände ingenting med, Råttan med sirap i glaset hände knappt ingenting med den heller, Men råttan i vatten blev alldeles sliskig och mjuk.

Slutsats: Den som låg vattnet svällde för att vattnet trängde sig in i råttan och det var därför den svällde. Den som låg i sirap blev tvärtom, det vattnet som var i råttan ville tränga sig ut i sirapen och det var därför den krympte.

 make it flow försök osmos.

Hypotes: jag tror att de ska ändra färg på något sätt. eller att någon av råttorna löses upp

Jämförelse: I det glaset med vatten så är råttan Typ lite upplöst och det är någon vit/genomskinligt sörja, Det är en klump av gele i glaset. I glaset med vit sirap så är råttan inte så förändrad.

resultat: Den i vatten blev till en geggig, äcklig slime/geleklump  och den andra blev lite hårdare.

slutsats gissning: gelen i vatten har svällt upp av vatten. Den i sirap har fått sirap i sig och blivit mer koncentrerad så att den blivit stelare.

slutsats egentligen: Naturen strävar efter att jämna ut koncentrationen i olika ämnen så att råttan i vatten har blivit mindre koncentrerad som vatten när vatten molekylerna hade trängt in i råttan, och den i sirap har blivit mer koncentrerad precis som sirap när molekylerna av sirap trängde in i den andra råttan.

Alltså så hade jag gaaaanska rätt i alla fall.

Diffusion

Material: 3 msk gelatinpulver, 3 dl vatten, 1 vitt fat med plan botten och raka kanter, 1st grovt sugrör eller annat rör, 1 tandpetare, karamellfärg

 Utförande:

  1. Blanda vatten och gelatinpulver. Om vattnet är varmt löser sig gelatinpulvret enkelt.
  2. Häll lösningen i fatet så att djupet ca 1,5- 2 cm. Ställ undan tills lösningen har stelnat.    

Dag 2: Vi har gjort hålen i gelatinet och lagt i karamellfärg. Vi tog två röda hål, ett grönt, ett blått, ett med rött och blått i och till sist ett med blått och grönt.

Blandningen av gelatin och vatten får stå och stelna under en dag.
I tallrik 1 kan vi se att färgerna efter två dagar har spridit ut sig. I försök två löstes aldrig gelantinet upp, men eleverna ville ändå testa att hälla karamellfärg för att se om något hände.
Se så fint färgmolekylerna har spridit ut sig.
Redovisning över försöket för klasskamraterna.

Urklipp från två elevers Laborationsrapport:

Hypotes: Jag tror att färgen kommer sugas in till gelen. Färgerna kommer bli starka och fina.

Resultat: Färgen spred sig till gelen men vår blev bara blå.

Hypotes: Jag tror att karamell färgerna kommer blanda sig och bli andra färger. Liksom att färgen sprids genom gelatinen.   

Dag 2: Vi har gjort hålen i gelatinet och lagt i karamellfärg. Vi tog två röda hål, ett grönt, ett blått, ett med rött och blått i och till sist ett med blått och grönt.

Resultat: Färgen har liksom flutit ut från hålen. Men färgen är inte lika stark.

Slutsats: Färgen flöt ut för att färg molekylerna ville jämna ut skillnaden. För det var ingen färg i gelatinet men mycket i hålen och då var det ju stor skillnad. Då spreds sig Färgen ut i gelatinet för att jämna ut skillnaden lite.

Kemins dag

Tidigare i höstas var vi med på Kemins dag. Ett av försöken där ”Färglära på molekylnivå” handlade just om att olika ämnen transporteras på olika sätt.

    Vi blandade grön karamellfärg med lite buffert. Den gröna vätskan lät vi sedan passera genom en gelefiltrering. Färgen (molekylerna) delade upp sig och den gula passerade fortast genom kolonnen och den blå färgen kom sedan.  Vi samlade ihop färgerna i 10 små rör. Vi kunde då tydligt se att grön färg  består av blått och gult. När vi blandade ihop färgerna igen blev det åter grönt.

Vid passagen genom gelefiltreringen passerade de största molekylerna (gula i detta fallet) först. Det beror på att gelen är uppbygd av små porösa enheter med många små kryp-in. Mindre molekyler (blå i detta fallet) får plats i hålrummen och får då en längre väg att vandra genom kolonnen jämfört med större molekyler som inte får plats i hålrummen. De stora molekylerna får därför en kortare väg att vandra och kommer ut först- störts går först

UTMANING 3:
Flöde av idéer

Innan vi påbörjade nästa utmaning tittade vi på klippet nedan https://www.youtube.com/watch?v=bLg-K97sWxA&list=PLIzZm87lmWxECieSsdJLQo6Kai0I7whkl&index=2

Alla var överens om att det var en mycket kreativ och smart man som med ett enkelt sätt kunde underlätta för många fattiga. Vi pratade om hur teknik underlättar vår vardag på olika sätt.

PET-LAMPA

Första guppen fick förbereda för försöket. Vi skar uppe en sopsäck, som vi vecklade ut. Mitt i sopsäcken klippte vi ett litet hål. Efter att vi fyllt en petflaska med  vatten skruvade vi åt kapsylen, plaacerade flaskan i hålet och tejpade så att det blev tätt runt om. Vi spände plasten och höll upp flaskan samtidigt som vi belyste den ovanifrån med en ficklampa.

Alla var imponerade över vår ”enkla” hemgjorda lampa och vi pratade om hur vi skulle kunna använda oss av lampan vid nödsituationer. När alla hade myst en stund under lampan (det var skönt och avslappnande att vara i ”mysrummet” en stund). Fick alla ställa en hypotes till vad som skulle hända om vi droppade i några droppar mjölk. Många trodde att det skulle bli grumligt i flaskan och att den inte skulle sprida ljuset, några trodde att det skulle bli ett mer matt sken och några trodde att det skulle bli starkare ljus.

Vi kan se att ljuset blev mer behagligt med ett par droppar mjölk och att ljuset nu sprids åt alla håll, mot tidigare mer rakt ner. Mjölk är en emulsion av små fettdroppar i vatten. När fettdropparna träffas av ljus sprids ljuset åt alla håll.

KREATIVITET MED TANKE OCH HAND
Inom forskning finns det ofta ett klart och tydligt mål med vad man vill uppnå, till exempel en ny apparat eller en medicin. Andra gånger är forskningen mer betonad mot att öka kunskapen om något och man upptäcker saker under tiden man forskar.
För att komma till målet krävs, vid sidan om kunskap ofta ett bra team, uthållighet och
förmåga att vända och vrida på saker – att kunna tänka utanför ramarna.

PAPPERSFLÄRP 1

Nästa uppgift handlade om att genom att klippa 3 snitt i ett rektangulärt papper
och vika det så att du sedan kan få det att se ut som uppgiftens bild. En svår och nästintill omöjlig uppgift enligt handledningen. Eleverna startade med att försöka klara uppgiften på egen hand. Under tiden som Camilla kopierade (kom tillbaka 3 minuter senare) lyckades första eleven med uppdraget:) Eleven gick sedan runt och visade förslag på ideér till de som kört fast och ganska snart hade alla lyckats!

De fortsatte sedan med  att tillverka nästa flärp med  7 snitt, vilket med gick alldeles lysande för många.

PINNAR OCH MUGGAR – BYGG EN BRO
Sista uppgiften för hösten är en där målet än en gång är definierat men det finns oändligt många lösningar.
Uppgift: Bygg en konstruktion med blomsterpinnar ovanpå de tre “basmuggarna” så att
den fjärde muggen kan placeras ovanpå pinnkonstruktionen, någonstans mitt emellan
de tre muggarna som står på bordet.

Då tiden är knapp hinner vi tyvärr inte med den utmaningen just nu, men vi vill gärna dela med oss av vår Marshmallow-utmaning som vi gjorde på en tekniklektion under hösten.

Eleverna fick tillsammans i grupper bygga en så hög fristående konstruktion som möjligt med begränsat material med endast 18 minuter till förfogande.

Eleverna var som vanligt duktiga på att samarbeta,  klura och fundera. De  testade och omprövade olika idéer och lösningar. Efterföljande samtal där vi diskuterade konstruktioners hållbarhet tar vi med oss in i nästkommande teknikarbete, tekniska lösningar.

      

Oftast tycker både jag och eleverna att tiden går alldeles för fort. Som pedagog känner jag mig ofta stressad över allt som man bör hinna med, men oj så mycket vi faktiskt hinner med och vad roligt vi har hela tiden, mycket tack vare alla roliga utmaningar  som vi får via ”Mot nya höjder projektet!!